Eiropas Patērētāju
informēšanas centrs

Vai kādreiz ceļojot esi saskāries ar kavējumiem vai reisu atcelšanu? Eiropas Savienība ir ieviesusi pasažieru tiesību kopumu, kas aizsargā jūs pret kavējumiem, atceltiem reisiem, zaudētu bagāžu un daudz ko citu. 

Eiropas Komisija uzņēmumam Google ir uzlikusi 2,42 miljardu eiro soda naudu par ES pretmonopola noteikumu pārkāpšanu. Google ir ļaunprātīgi izmantojis savu meklētājprogrammas dominējošo stāvokli tirgū, priekšplānā nelikumīgi izvirzot citu Google produktu – tā salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu.

Uzņēmumam sava rīcība ir jāizbeidz 90 dienu laikā vai arī tam tiks piemēroti soda maksājumi līdz 5 % no Google mātesuzņēmuma Alphabet vidējā vispasaules dienas apgrozījuma.

Sākot ar 2016. gada 1. martu Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) ietvaros ir izveidota jauna, neatkarīga lēmējinstitūcija – Patērētāju strīdu risināšanas komisija (turpmāk – Komisija). Komisija ir alternatīva strīdu izskatīšanai tiesā, kas samazina izmaksas un paātrina strīdu izskatīšanu. 2017. gada pirmajos piecos mēnešos Komisijā saņemti 25 patērētāju iesniegumi un ir notikušas 19 Komisijas sēdes (tai skaitā 10 sēdes par 2016. gadā saņemtajiem strīdiem). Lielākā daļa patērētājiem par labu pieņemtie lēmumi ir izpildīti, taču tie komersanti, kas nepilda Komisijas lēmumus, ir atrodami Melnajā sarakstā. PTAC aicina patērētājus iepazīties ar Melnajā sarakstā iekļautajiem komersantiem un, pieņemot lēmumu par preces vai pakalpojuma iegādāšanos, ņemt vērā šo informāciju.

Laika apstākļi uzlabojas un tuvojas vasaras brīvdienas. Tāpēc Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (ECC – LATVIA) kopā ar Eiropas Patērētāju Centru Tīklu (ECC-Net) ir sagatavojis ziņojumu “Brīvdienu rezervācija tiešsaistē: Vai sākotnējā cena ir galējā cena?”. Arvien vairāk patērētāju izmanto tiešsaistes pakalpojumus, lai rezervētu savus brīvdienu ceļojumus. 2015. gadā aptuveni 19% no ECC – Latvia un visa Eiropas mēroga ECC – NET tīkla konsultācijām bija par brīvdienu tēmu – auto noma, viesnīcas, lidojumi. Sākotnēji šķietami labs darījums nebūt nenozīmē, ka tas būs izdevīgs! ECC-Net informē, ka patērētāji var saskarties ar iespējamu cenu celšanos, ceļojumu rezervēšanas gaitā tiešsaistē. Lai palīdzētu patērētājiem, ECC-Net iesaka patērētajiem ņemt vērā 10 padomus, kas ļaus izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem, brīvdienu ceļojumu rezervējot internetā.

300pxNo Igaunijas Eiropas Patērētāju centra (turpmāk – ECC Estonia) saņemtā aktuālākā informācija liecina, ka interneta vietnes www.crazydeal.lv un www.crazydeal.ee marta beigās ir pārtraukušas savu darbību. Neskatoties uz kompetento iestāžu pūliņiem un soda sankcijām, Igaunijas komersants Crazydeal Group OÜ (turpmāk – Komersants) nepilda savus pienākumus – nepiegādā preces neatmaksā patērētāju samaksāto naudu, kā arī pašlaik nav signālu, ka to varētu darīt nākotnē. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (turpmāk – ECC Latvia)  saistībā ar patērētāju veiktajiem preču pasūtījumiem Komersanta interneta vietnē www.crazydeal.lv ir saņēmuši 105 patērētāju sūdzības, kā arī ir sniegtas vairāk nekā 100 konsultācijas uz patērētāju e-pastiem un telefona zvaniem. 25 sūdzības ir izdevies atrisināt, jo sākotnējā periodā, iesaistoties ECC Latvia, Komersants patērētājiem naudu atmaksāja, tomēr kopš februāra atmaksa ir pārtraukta.

StockSnap B6GYMTH73UKaut gan ES pastāv stingri noteikumi patērētāju aizsardzībai, praksē patērētāji dažkārt saskaras ar problēmām saņemt tiesisko aizsardzību, kad tiek pārkāptas viņu tiesības, jo īpaši pāri robežām.

Ja patērētāji ir veikuši pirkumu tiešsaistē, viņiem arī vajadzētu spēt atrisināt šādas problēmas tiešsaistē. Vai tas būtu gadījumā, kad pārdevējs atsakās salabot bojātu klēpjdatoru garantijas darbības laikā, vai gadījumā, kad ceļojumu aģents nevēlas atlīdzināt izdevumus par izbojātu atvaļinājumu, šādus strīdus var ātrāk un lētāk atrisināt tiešsaistē un ārpus tiesas, izmantojot platformu strīdu izšķiršanai tiešsaistē (SIT), ko Komisija ieviesa 2016. gada 15. februārī.

300pxTiešsaistes iepazīšanās vietnes Eiropas Savienībā: patērētāji tiek apkrāpti pat gadījumos, kad tiek pārtraukts līgums

Mūsdienās iepazīšanās un otrās pusītes meklējumi virtuālajā vidē ir pavisam ierasta lieta, tomēr, izmantojot šo pakalpojumu, ir jābūt ļoti uzmanīgam, jo reģistrēšanās tiešsaistes iepazīšanās platformās var kļūt par dārgu prieku. Galvenais, ko der atcerēties, izmantojot tiešsaistes iepazīšanās platformas, ir tas, ka patērētājam ir tiesības atteikties no pakalpojuma 14 dienu laikā. Tāpat uzmanīgi jālasa līguma darbības noteikumi.

stocksnap c7ufjexev4Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (turpmāk – ECC Latvia) pēdējos divos mēnešos no patērētājiem ir saņēmuši vairāk kā 50 sūdzību saistībā ar veiktiem preču pasūtījumiem Igaunijas komersanta Crazydeal Group OÜ interneta vietnē www.crazydeal.lv, kā arī patērētājiem sniedza 65 konsultācijas saistībā ar iepirkšanos šajā vietnē.

Šī gada 7.februārī tiek atzīmēta Drošāka interneta diena, kuras sauklis ir "Esi daļa no pārmaiņām: Kopā par labāku internetu!". Tēma, kas pauž ideju par labāku internetu, mudina cilvēkus būt daļai no pārmaiņām un maksimāli izmantot internetā atrodamās pozitīvās iespējas, attīstīt iemaņas, zināšanas un sniegt viens otram atbalstu, kas nepieciešams, lai izvairītos no dažāda veida tiešsaistē sastopamiem riskiem.

Mūsdienās skolēniem ir zināšanas par cīņu pret globālo sasilšanu, kuras mērķis ir ilgtspējīga vides saglabāšana. Daudzi skolēni pārzina šīs cīņas paņēmienus – māk samazināt atkritumu daudzumu vai taupīt ūdeni u.tml., bet, vai viņi zina, kā pasauli ietekmē enerģijas patērētāji?

Sūdzību forma
consumer affairs logo
ptac logo

Prātīgais patērētājs