Sociālo mediju vietnes ir ne tikai populāra saziņas vieta, bet aizvien biežāk tās tiek izmantotas kā mārketinga, pārdošanas un iepirkšanās kanāls. Taču Eiropas Patērētāju informēšanas centra (turpmāk – ECC Latvia) un Patērētāju tiesību aizsardzības centra (turpmāk – PTAC) dati rāda, ka bieži vien, iepērkoties sociālo mediju vietnēs, patērētājiem rodas problēmas, jo tā ir augstāka riska iepirkšanās telpa. 2022.gadā ECC Latvia saņēmis deviņas sūdzības un sniedzis astoņas konsultācijas, savukārt PTAC sniedzis 64 konsultācijas un saņēmis 12 sūdzības par gadījumiem, kad patērētāji Latvijā vai citā ES valstī iegādājušies sociālo mediju vietnēs piedāvātās preces, tiešajā pastā sazinoties ar pārdevēju, tās arī apmaksājuši, taču preces nav saņēmuši vai to izskats ir bijis tālu no solītā izvietotajās fotogrāfijās, vai arī ir bijušas problēmas izmantot atteikuma tiesības. Tādēļ ECC Latvia un PTAC ir izstrādājuši gan video, gan infografiku ar galvenajiem padomiem, kas jāņem vērā, pirms pirkuma veikšanas sociālo mediju vietnēs.

“Tas, ka PTAC un ECC Latvia nesaņem ļoti daudz sūdzību par neveiksmīgiem pirkumiem sociālo mediju vietnēs, nenozīmē, ka patērētājiem nav problēmu ar komersantiem, tajos iepērkoties. Liela daļa saprot, ka ir kļūdījušies un nonākuši bezpalīdzīgā situācijā, ar to samierinās. Tādēļ visus aicinu būt uzmanīgiem, ja izvēlaties preces un pakalpojumus, kurus iegādājaties sociālo mediju vietnēs,” brīdina PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Galvenokārt problēmsituācijas, patērētājiem iepērkoties sociālo mediju vietnēs un pa tiešo pastu sazinoties ar pārdevēju, saistītas ar to, ka prece tiek izvēlēta, pilnībā apmaksāta, tomēr netiek piegādāta. Scenārijs parasti ir līdzīgs – prece vai pakalpojums tiek vilinoši piedāvāts kādā no populārākajām sociālo mediju vietnēm, to pārdevējs ļoti bieži ir fiziska persona, arī apmaksa ļoti bieži tiek veikta uz fiziskas personas kontu, taču prece tā arī netiek atsūtīta vai pakalpojums netiek sniegts.

Vienlaikus problēmas sagādā arī preces atbilstība tiešsaistē piedāvātajai – tiek atsūtīta cita prece, kas ir lētāka un zemākas kvalitātes, vai arī preces izskats krasi atšķiras no reklamētās. Tāpat patērētāji ir saskārušies arī ar krāpniecības gadījumiem, kad sociālo mediju vietnē izvietota reklāma aizved uz mājaslapu, kas pēc pasūtījuma veikšanas vairs nedarbojas, pie tam prece arī netiek piegādāta.

Tādēļ aicinām patērētājus, pirms iegādāties preces vai pakalpojumus sociālo mediju vietnēs apzināties augsto risku, kā arī ņemt vērā šādus padomus:

  1. Izpētīt pārdevēju/pakalpojuma sniedzēju
  2. Pārliecināties, vai tā ir juridiska persona, ir norādīta uzņēmuma adrese, reģistrācijas numurs un saziņas iespējas;
  3. Izpētīt jau esošās atsauksmes vairākos avotos;
  4. Ja gadījies sastapties ar negodīgiem pārdevējiem/pakalpojuma sniedzējiem, ziņot vietnes uzturētājiem, lai novērstu, ka cieš arī citi patērētāji.
  5. Izvairīties pirkt no privātpersonām
  6. Pērkot no privātpersonām, nedarbojas patērētāju tiesības!
  7. Nav 14 dienu atteikuma tiesību;
  8. Nav divu gadu termiņa, lai pieteiktu pretenziju par preces/pakalpojuma kvalitāti.

Nereti gan ECC Latvia, gan PTAC vēršas patērētāji, kuri iegādājušies preces vai pakalpojumus no privātpersonas. Tādēļ jāņem vērā, ka ECC Latvia un PTAC izskata tikai to patērētāju iesniegumus, kuri preces vai pakalpojumus iegādājušies no juridiskas personas vai personas, kas reģistrējusi savu saimniecisko darbību Valsts ieņēmumu dienestā!

Perc Gudri Infografiks 02 2
Perc Gudri Infografiks 03 2
Perc Gudri Infografiks 04 2
TwitterFacebook