Eiropas Patērētāju centru tīkls (turpmāk – ECC tīkls) ir novērojis satraucošu bērnu un pusaudžu iesaisti cīņā par digitālajām patērētāju tiesībām. Neatkarīgi no tā, vai tiek piedāvāti apšaubāmi tiešsaistes piedāvājumi, tiešsaistes spēles vai sociālie mediji: jauni interneta lietotāji tērē naudu bez izpratnes vai arī dalās ar saviem personas datiem, ko, iespējams, varētu izmantot ļaunprātīgi. Tā kā vecāki meklē juridisko palīdzību vietējos Eiropas Patērētāju centros, ECC tīkls ir izveidojis bezmaksas mācību materiālus, kas palīdzētu izglītot bērnus un pusaudžus par tiešsaistes riskiem.

Pateicoties Eiropas jaunatnes gada 2022 atbalstam, izglītības projekts nodrošina mācību līdzekļus visiem jaunajiem eiropiešiem. Saskaņā ar tiešsaistes identitātes pārbaudes dienesta “Social Catfish” pētījumu pusaudži ātrāk nekā viņu vecvecāki kļūst par upuriem apšaubāmai tiešsaistes praksei. Šī tendence tikai pieaug. Lai gan jaunieši ir tehniski zinoši, pavadot vairāk laika internetā, jaunieši vecumā līdz 20 gadiem ir kļuvuši mazāk kritiski pret digitālo vidi.

Bērni izmaksu slazdos: piemērs

Viktors (13 gadi) iegādājās virtuālo valūtu, lai modernizētu savu futbola komandu internetam pieslēgtajā spēļu konsolē. Spēles steigā Viktors nejauši iztērēja 90 eiro par deviņdesmit sekundēm. Lai gan Viktors nezināja mātes paroli pirkumiem lietotnē, tā bija automātiski saglabāta viņa konsolē no agrāka pirkuma. Kopējais Viktora futbola komandas rēķina apjoms sasniedza 4069,71 eiro.

Par laimi, viens no ECC tīkla centriem spēja novērst krasus finansiālus zaudējumus Viktora mātei, veicot pārrunas ar komersantu. Lai vai kā, Viktora mātes šoks nav izņēmums. ECC tīkls bieži saskaras ar šādiem gadījumiem, kur dažkārt iesaistīti pat sešus gadus veci bērni.

Mācību rīki

Lai risinātu šo tendenci, ECC tīkls ir sagatavojis vairākus mācību līdzekļus angļu valodā, kas ir brīvi pieejami gan pedagogiem, gan vecākiem. Ņemot vērā valodas sarežģītības pakāpi, materiāli piemēroti bērniem un pusaudžiem, kuri divus līdz piecus gadus ir apguvuši angļu valodu.

Komplektā ir lietošanas instrukcija, un tā ir pieejama šeit: https://www.eccnet.eu/consumer-education.

Komplektā iekļauts:

  • Video
    Animētais četru minūšu garais YouTube video https://youtu.be/znDPihKj9nc ataino bērnus, kuri saskaras ar sarežģītām situācijām, spēlējot spēles mobilajā telefonā. Klipa mērķauditorija ir jaunāki bērni, izmantojot vienkāršāku valodu un rosinot diskusijas. To var izmantot atsevišķi vai kombinācijā ar viktorīnu.
  • Viktorīna
    Viktorīnā ir attēloti nepilngadīgi tiešsaistes patērētāji, kas nonākuši nepatīkamās situācijās, no kurām dalībnieki cenšas izvairīties, izvēloties pareizās atbildes. Viktorīnā iekļauti jautājumi par digitālajām tiesībām, azartspēlēm, e-komerciju un slazdiem sociālo mediju vietnēs, un tā ir paredzēta nedaudz vecākiem un pieredzējušākiem angļu valodas apguvējiem. To var aizpildīt tiešsaistē vai lejuplādēt.
TwitterFacebook