Dzelzceļa pasažieru tiesības
Kā dzelzceļa pasažierim Jums ir piešķirtas tiesības, ko nosaka 2021. gada 29. aprīļa Eiropas Regula (EK) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem.
Zemāk ir sniegts pārskats par Jūsu tiesībām, ceļojot ar vilcienu.
Tiesības uz informāciju
Dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem un staciju pārvaldītājiem ir jāinformē pasažieri par:
- viņu tiesībām un pienākumiem
- kavējumiem un pakalpojumu traucējumiem, kas ietekmē starptautiskos dzelzceļa pārvadājumus
- pieejamajiem vilcienu piedāvājumiem un biļešu iegādes iespējām (ja piemērojams).
Palīdzība pasažieriem ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām
Dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumiem un staciju pārvaldītājiem ir jānodrošina palīdzība, iekāpjot starptautiskajos vilcienos. Pasažieriem:
- par braucienu jāpaziņo vismaz 48 stundas iepriekš, izmantojot dzelzceļa uzņēmuma norādīto saziņas līdzekli (piemēram, tālruni, tīmekļa vietni)
- jāsaņem palīdzība pārsēšanās stacijās un galapunktā.
Atmaksa un maršruta maiņa
Ja Jūsu vilciens galapunktā ieradīsies ar vairāk nekā 60 minūšu kavēšanos, Jums ir tiesības izvēlēties:
- pilnu biļetes cenas atmaksu par neizmantoto brauciena daļu (un par pabeigto daļu, ja brauciens vairs nav lietderīgs)
- maršruta maiņa uz galamērķi pēc iespējas ātrāk, ievērojot līdzvērtīga transporta apstākļus
- maršruta maiņu Jums ērtā laikā ar līdzvērtīgiem nosacījumiem.
Kompensācija par kavējumiem
Pasažieriem ir tiesības saņemt kompensāciju, ja vilciens ierodas galamērķī ar vismaz vienas stundas kavēšanos, ja kavēšanās ir dzelzceļa pārvadātāja kontrolē:
- 25 % no biļetes cenas, ja kavēšanās ilgst no 60 līdz 119 minūtēm
- 50 % no biļetes cenas, ja kavēšanās pārsniedz 120 minūtes.
Maksājums jāveic viena mēneša laikā pēc prasības iesniegšanas.
Palīdzība kavēšanās vai atcelšanas gadījumā
Ja vilciens kavējas ilgāk par 60 minūtēm, pasažieriem jāpiedāvā:
- ēdināšana un atspirdzinājumi, ja tādi ir pamatoti pieejami
- viesnīca vai cita izmitināšanas vieta, tostarp transports no stacijas līdz izmitināšanas vietai, ja ir nepieciešama nakšņošana
- transports uz tuvāko staciju vai galamērķi, ja tas ir fiziski iespējams, ja vilciens ir bloķēts uz sliedēm
- dzelzceļa pārvadātāja organizēts alternatīvs transports, ja dzelzceļa pārvadājumus nav iespējams turpināt.
Avansa maksājums nāves vai ievainojuma gadījumā
Ja pasažieris gājis bojā vai guvis ievainojumus vilciena avārijā, dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumam 15 dienu laikā ir jāsniedz avansa maksājums, lai segtu neatliekamās vajadzības. Nāves gadījumā maksājumam jābūt vismaz 21 000 EUR apmērā.
Tiesības iesniegt sūdzību
Dzelzceļa pārvadātājiem jānodrošina pasažieriem sūdzību iesniegšanas mehānisms. Sūdzības parasti jāadresē:
- dzelzceļa pārvadājumu uzņēmumam, kas izdevis biļeti
- jebkuram citam dzelzceļa uzņēmumam, kas iesaistīts braucienā
- valsts iestādei, kas atbild par dzelzceļa pasažieru tiesību ievērošanu Jūsu valstī.
Ziniet savas tiesības un ceļojiet droši!
Lai iegūtu sīkāku informāciju, apmeklējiet oficiālo ES pasažieru tiesību lapu https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_lv.htm