Ceļošana personām ar ierobežotām pārvietošanās spējām

Kādas pasažieru tiesības ir personām ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām

Plānojat ceļojumu, tomēr nezināt, vai varēsiet saņemt palīdzību, izmantojot savus pārvietošanās palīglīdzekļus un palīdzības ierīces. Varbūt Jums ir vajadzīga pavadošā persona, kura palīdz situācijās, kad nepieciešams lietot medikamentus. Vai transporta pakalpojumu sniedzēji var atteikt transportu invaliditātes vai ierobežotas pārvietošanās spējas dēļ? Lasiet tālāk, lai izzinātu savas tiesības.

Kādas tiesības ir ceļotājiem ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām

Eiropas Savienībā tiesību akti aizsargā pasažierus ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām. Jums tāpat kā ikvienam citam ir vienādas tiesības ceļot ar lidmašīnu, vilcienu, autobusu vai kuģi. Lai arī kāds būtu izmantotais transporta veids, Jums ir tiesības uz bezmaksas palīdzību, esot gan stacijās un ostās, gan arī transportlīdzekļos.

Tāpat ir transporta veidi, ar kuriem arī pavadonim ir atļauts pārvietoties bez maksas, tomēr palīdzības nodrošināšanas nosacījumi ir atšķirīgi, tāpēc pirms sava brauciena noteikti ir jāsazinās ar pārvadātāju, tūrisma pakalpojumu sniedzēju vai biļešu pārdevēju. Šajā sadaļā ir informācija par to, kāda veida palīdzību var sagaidīt un kādi ierobežojumi var tikt piemēroti atkarībā no transporta veida.

Transportu var atteikt tikai tādos gadījumos, ja ir bažas par drošību vai arī transportlīdzekļa dizains vai infrastruktūra nav piemērota ceļotājiem ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām.

Pasažieru tiesības var atšķirties atkarībā no ceļošanas veida. Vairāk informācijas par konkrētiem transportlīdzekļiem ir tālāk tekstā

Kāda veida palīdzību Jums ir tiesības saņemt?

Jums ir tiesības:

• saņemt palīdzību, iekāpjot transportlīdzeklī;
• saņemt palīdzību brauciena laikā;
• pārvadāt pārvietošanās palīglīdzekļus un palīdzības ierīces;
• saņemt palīdzību un ceļot kopā ar servisa suni bez maksas;
• ceļot kopā ar pavadošo personu (dažos gadījumos viņai ir tiesības ceļot kopā ar jums bez maksas);
• iegādāties biļetes un veikt rezervācijas bez papildu izmaksām;
• saņemt informāciju no biļešu pārdevējiem par savu lidojumu un īpašām ērtībām un palīdzību, kas Jums pieejama transportlīdzekļos.

Kam ir tiesības saņemt palīdzību?

Ja esat invalīds vai Jūsu pārvietošanās spējas ir pastāvīgi vai īslaicīgi ierobežotas, jums ir tiesības saņemt apmācīta darbinieka palīdzību.

Palīdzība tiek sniegta, piemēram,

• vecāka gadagājuma pasažieriem;
• personām, kuras izmanto ratiņkrēslu vai citus pārvietošanās palīglīdzekļus un palīdzības ierīces;
• personām, kurām ir dzirdes vai redzes traucējumi;
• personām ar autiskā spektra vai atmiņas traucējumiem.

Kā pārliecināties par to, ka tiks sniegta nepieciešamā palīdzība?

Lai saņemtu vislabāko palīdzību, noteikti jāsniedz informācija par savām vajadzībām biļešu pārdevējam, ceļojuma organizētājam vai aviācijas/dzelzceļa/autobusu uzņēmumam, kurš veic pasažieru pārvadājumus.

Iesakām:

• sazināties ar biļešu pārdevēju, ceļojuma organizētāju vai aviācijas/dzelzceļa/autobusu uzņēmumu, kurš veic pasažieru pārvadājumus, vismaz 48 stundas pirms sava brauciena;
• informēt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju par to, kāda veida palīdzība Jums ir nepieciešama;
• informēt sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju, ja ceļojat kopā ar servisa suni vai arī pavadošo personu.