Digitālais saturs un digitālie pakalpojumi
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/770 (2019. gada 20. maijs) par dažiem digitālā satura un digitālo pakalpojumu piegādes līgumu paredz noteikumus par līgumiem starp tirgotājiem un patērētājiem attiecībā uz digitālā satura un digitālo pakalpojumu piegādi. Tomēr tā neattiecas uz sakaru pakalpojumiem, piemēram, telefona un interneta abonēšanu. Direktīvas noteikumi ir spēkā no 2022. gada 1. janvāra.
Direktīva nodrošina patērētāju tiesības un tirgotāju pienākumus attiecībā uz digitālo saturu un digitālajiem pakalpojumiem, uzlabojot skaidrību un patērētāju aizsardzību digitālajos darījumos.
Digitālā satura un pakalpojumu darbības joma saskaņā ar Direktīvu
Direktīvā definēts digitālais saturs un digitālie pakalpojumi, tostarp, bet ne tikai:
- datorprogrammas
- lietotnes (piemēram, spēļu lietotnes no lietotņu veikala)
- video datnes
- audio datnes
- digitālās spēles
- elektroniskās grāmatas vai citas elektroniskās publikācijas
- digitālie pakalpojumi, kas ļauj radīt, apstrādāt, izmantot vai glabāt datus digitālā formā, tostarp tiešsaistes lietojumprogrammu pakalpojumi (SaaS), piemēram, koplietošana, video un skaņas ierakstu koplietošana un cita veida tiešsaistes datu glabāšana
- teksta apstrādes iespējas vai spēles, kas pieejamas mākoņvidē
- sociālie mediji
- tūlītējās ziņapmaiņas pakalpojumi (piemēram, WhatsApp, Facebook Messenger) un tīmekļa e-pasta pakalpojumi
- digitālās televīzijas pakalpojumi.
Digitālā satura un pakalpojumu sniegšanas metodes
Digitālo saturu un digitālos pakalpojumus var sniegt, izmantojot dažādas metodes, tostarp:
- tiešu pārsūtīšanu materiālā datu nesējā
- lejupielāde uz patērētāja ierīci
- straumēšana tiešsaistē, nodrošinot piekļuvi ierakstītam digitālajam saturam vai sociālajiem plašsaziņas līdzekļiem.
Turklāt digitālo saturu vai pakalpojumus var izplatīt, izmantojot fiziskas datu glabāšanas ierīces, piemēram:
- DVD un CD
- USB atmiņas kartes un SD kartes
- citi fiziskie datu nesēji, ja tie kalpo tikai kā digitālā satura nesēji.
Digitālā satura un digitālo pakalpojumu piegādes termiņš
Ja vien nav panākta cita vienošanās, pārdevējam digitālais saturs vai pakalpojums jāpiegādā nekavējoties pēc līguma noslēgšanas. Pārdevēja pienākums ir izpildīts, ja:
- digitālais saturs ir pieejams piekļuvei vai lejupielādei
- digitālais pakalpojums ir pieejams patērētāja izvēlētajā fiziskajā vai virtuālajā sistēmā.
Kļūdas digitālajā saturā un digitālajos pakalpojumos
Pārdevējs ir atbildīgs par to, lai digitālais saturs vai digitālais pakalpojums atbilstu nosacījumiem, par kuriem panākta vienošanās. Digitālajā saturā ir kļūda, ja:
- tas neatbilst saskaņotajam aprakstam, kvantitātei, kvalitātei, funkcionalitātei, savietojamībai vai sadarbspējai
- tas neatbilst patērētāja pieprasītajam konkrētajam mērķim, ja tirgotājs pirms līguma noslēgšanas ir informēts un apstiprinājis šo mērķi.
- tam nav nepieciešamo piederumu, instrukciju, uzstādīšanas rokasgrāmatu vai līgumā norādītā klientu atbalsta
- tas nav atjaunināts, kā noteikts līgumā.
Turklāt digitālajam saturam vai digitālajiem pakalpojumiem:
- jāatbilst to vispārējam mērķim, līdzīgi salīdzināmiem digitālajiem produktiem
- jāatbilst saprātīgām patērētāju gaidām attiecībā uz funkcionalitāti, savietojamību, pieejamību, nepārtrauktību un drošību
- jāietver piederumi un instrukcijas, ko patērētājs varētu pamatoti sagaidīt
- jāatbilst izmēģinājuma versijām vai priekšskatījumiem, kas bija pieejami pirms līguma parakstīšanas.
Patērētāju tiesības uz atjauninājumiem un pakalpojumu funkcionalitāti
Pārdevējam ir jāinformē patērētāji par atjauninājumiem un drošības labojumiem un jānodrošina to piegāde noteiktajā termiņā vai saprātīgā laikposmā.
Ja patērētājs neinstalē atjauninājumus pēc tam, kad ir pienācīgi informēts par to pieejamību un sekām, pārdevējs nav atbildīgs par radušajām kļūdām.
Ilgtermiņa vai nepārtrauktu digitālo pakalpojumu gadījumā saturam jāsaglabā atbilstība visā līguma darbības laikā.
Atkāpe no standarta prasībām netiek uzskatīta par defektu, ja patērētājs ir skaidri informēts un skaidri akceptējis to līguma noslēgšanas brīdī.
Ja vien nav panākta cita vienošanās, digitālajam saturam vai digitālajam pakalpojumam jābūt nodrošinātam tā jaunākajā pieejamajā versijā līguma parakstīšanas brīdī.
Pārdevēja atbildība par kļūdām digitālajā saturā vai digitālajā pakalpojumā
Pārdevējs ir atbildīgs par jebkādām kļūdām digitālajā saturā vai digitālajā pakalpojumā vismaz divus gadus no piegādes dienas. Ja piegāde ilgst ilgāk, pārdevējs ir atbildīgs par kļūdām, kas radušās laikposmā, kurā digitālais saturs vai digitālais pakalpojums ir jāpiegādā saskaņā ar līgumu.
Ir svarīgi atzīmēt ietekmi uz pierādīšanas pienākumu:
- ja kļūda rodas viena gada laikā pēc piegādes, tiek pieņemts, ka kļūda pastāvēja piegādes brīdī, ja vien pārdevējs nevar pierādīt pretējo
- pārdevējs var pierādīt, ka kļūda radusies patērētāja digitālās vides un digitālā satura vai digitālā pakalpojuma tehnisko prasību nesaderības dēļ. Lai izvairītos no atbildības, pārdevējam ir arī jāpierāda, ka šīs prasības patērētājam tika skaidri paziņotas pirms līguma noslēgšanas.
Turklāt patērētājam ir jāsadarbojas ar pārdevēju, lai noteiktu, vai kļūda radusies patērētāja digitālās vides dēļ. Šādos gadījumos pierādīšanas pienākums pāriet uz patērētāju.
Tiesības, ja pārdevējs nespēj piegādāt digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu
Ja pārdevējs nepiegādā digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu, par ko ir panākta vienošanās, patērētājam vispirms jāpieprasa, lai pārdevējs izpilda piegādi. Ja pārdevējs nerīkojas nekavējoties vai savstarpēji saskaņotā pagarinājuma laikā, patērētājam ir tiesības atcelt līgumu.
Patērētājam ir arī tiesības nekavējoties izbeigt līgumu, ja no pārdevēja rīcības vai apkārtējiem apstākļiem kļūst skaidrs, ka pārdevējs neplāno piegādāt digitālo saturu vai pakalpojumu vai nespēj ievērot būtisku termiņu.
Tiesības attiecībā uz digitālā satura vai digitālā pakalpojuma defektiem
Ja digitālajam saturam vai digitālajam pakalpojumam ir defekts, par kuru ir atbildīgs pārdevējs, patērētājs var pieprasīt novērst defektu. Pārdevējam problēma ir jārisina saprātīgā termiņā, nodrošinot, ka tas patērētājam nerada papildu izmaksas vai būtiskas neērtības.
Ja defekta novēršana nav iespējama vai radītu nesamērīgas izmaksas, pārdevējam nav pienākuma novērst defektu. Tomēr pārdevējam ir jāveic alternatīvas koriģējošas darbības. Tās var ietvert proporcionālas atlaides piedāvāšanu, ja digitālais saturs vai digitālais pakalpojums joprojām ir lietojams, neraugoties uz defektu. Attiecībā uz nepārtrauktiem pakalpojumiem vai saturu atlaide tiktu piemērota tikai par laikposmu, kurā digitālais saturs vai digitālais pakalpojums neatbilda saskaņotajiem standartiem. Pārdevējam atlaide jāsniedz nekavējoties, ne vēlāk kā 14 dienas pēc tam, kad patērētājs to pieprasījis.
Defektu var uzskatīt par novērstu, atceļot līgumu, ja:
- defekta novēršana, lai izpildītu līguma noteikumus, ir neiespējama vai nepamatota
- pārdevējs nav novērsis defektu vai tā mēģinājumi to izdarīt ir bijuši neveiksmīgi
- defekts ir pietiekami nopietns, lai attaisnotu līguma izbeigšanu
- pārdevējs nevar novērst defektu saprātīgā termiņā vai neradot būtisku kaitējumu patērētājam.
Tomēr patērētājs var izbeigt līgumu tikai tad, ja defekts nav uzskatāms par nebūtisku. Šādos gadījumos pārdevēja pienākums ir pierādīt, ka defekts ir maznozīmīgs.
Pārdevēja un patērētāja pienākumi līguma izbeigšanas gadījumā
Ja līgums tiek izbeigts, pārdevējam ir jāatmaksā visi maksājumi, ko patērētājs veicis saskaņā ar līgumu, tostarp avansa maksājumi par laikposmu, kurā digitālais saturs vai digitālais pakalpojums bija ar trūkumiem. Pārdevējam atmaksa jāveic nekavējoties, ne vēlāk kā 14 dienas pēc tam, kad patērētājs ir izmantojis savas tiesības izbeigt līgumu.
Pēc līguma izbeigšanas pārdevējam ir tiesības bloķēt patērētāja piekļuvi digitālajam saturam vai pakalpojumam, tostarp var slēgt patērētāja lietotāja kontu. Vairumā gadījumu pārdevējs nedrīkst izmantot nekādu patērētāja radīto vai sniegto digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu. Ja patērētājs to pieprasa, pārdevējam šāds saturs ir jādara patērētājam pieejams.
Pēc līguma izbeigšanas patērētājam jāpārtrauc digitālā satura vai digitālā pakalpojuma izmantošana un tas nedrīkst to nodot trešajām personām. Ja digitālais saturs tika piegādāts uz fiziska datu nesēja, patērētājam pēc pieprasījuma bez nepamatotas kavēšanās un uz pārdevēja rēķina jāatdod datu nesējs pārdevējam.
Atmaksa tiek veikta, izmantojot to pašu maksājumu metodi, ko sākotnēji izmantoja patērētājs, ja vien nav panākta cita vienošanās un ja nav radušās papildu izmaksas.
Pārdevēja tiesības modificēt digitālo saturu vai pakalpojumu
Pārdevējam ir pienākums veikt būtiskas izmaiņas, lai nodrošinātu, ka digitālais saturs vai digitālais pakalpojums joprojām būtu bez defektiem.
Tomēr izmaiņas, kas pārsniedz nepieciešamās, var veikt tikai tad, ja:
- līgums pieļauj šādas izmaiņas un norāda pamatotus iemeslus
- izmaiņas nerada papildu izmaksas patērētājam
- patērētājs ir skaidri un saprotami informēts par izmaiņām
- patērētājs ir informēts par savām tiesībām vai nu atcelt līgumu, vai arī saglabāt digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu nemainītu.
Ja izmaiņas negatīvi ietekmē patērētāja iespējas izmantot digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu, patērētājam ir tiesības atcelt līgumu. Šīs tiesības nav piemērojamas, ja negatīvā ietekme tiek uzskatīta par maznozīmīgu. Patērētājs var bez maksas izbeigt līgumu 30 dienu laikā pēc tam, kad ir informēts par izmaiņām, vai pēc izmaiņu veikšanas, atkarībā no tā, kas notiek vēlāk.