No Igaunijas Eiropas Patērētāju centra (turpmāk – ECC Estonia) saņemtā aktuālākā informācija liecina, ka interneta vietnes www.crazydeal.lv un www.crazydeal.ee marta beigās ir pārtraukušas savu darbību. Neskatoties uz kompetento iestāžu pūliņiem un soda sankcijām, Igaunijas komersants Crazydeal Group OÜ (turpmāk – Komersants) nepilda savus pienākumus – nepiegādā preces neatmaksā patērētāju samaksāto naudu, kā arī pašlaik nav signālu, ka to varētu darīt nākotnē. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (turpmāk – ECC Latvia) saistībā ar patērētāju veiktajiem preču pasūtījumiem Komersanta interneta vietnē www.crazydeal.lv ir saņēmuši 105 patērētāju sūdzības, kā arī ir sniegtas vairāk nekā 100 konsultācijas uz patērētāju e-pastiem un telefona zvaniem. 25 sūdzības ir izdevies atrisināt, jo sākotnējā periodā, iesaistoties ECC Latvia, Komersants patērētājiem naudu atmaksāja, tomēr kopš februāra atmaksa ir pārtraukta.
Patērētāji sūdzējās, ka interneta vietnē pirktās preces netiek piegādātas kuponos norādītajos termiņos un preču piegāde no komersanta puses tiek pagarināta uz vēlāku laiku. Pēc piegādes termiņa pagarinājuma patērētāji tiek informēti, ka pasūtījums ir anulēts un nauda tiks atgriezta 14 dienu laikā, tomēr naudas atmaksa minētajā termiņā netiek veikta. Vidējā pirkuma summa svārstās no 15 EUR līdz pat 100 EUR.
Ņemot vērā, ka Komersants ir reģistrēts Igaunijā, ECC Latvia saņemtās sūdzības pārsūtīja izskatīšanai ECC Estonia. Patērētāju tiesību aizsardzības institūciju sadarbības regulas ietvaros arī PTAC ir nosūtījis pieprasījumu veikt attiecīgās uzraudzības darbības Igaunijas Patērētāju tiesību aizsardzības padomei (turpmāk – IPTAP), kas ir galvenā patērētāju tiesību uzraudzības institūcija Igaunijā.
IPTAP uzsāka pārkāpumu procedūru saistībā ar Komersanta realizēto negodīgo komercpraksi, šī gada janvārī iekļaujot komersantu Igaunijas patērētāju tiesību aizsardzības padomes mājaslapā publicētajā “melnajā sarakstā”, kur apkopotas interneta vietnes ar konstatētiem pārkāpumiem. Šī gada februārī komersantam tika piemērots naudas sods, IPTAP saistībā ar Komersanta darbībām ir vērsusies arī policijā. Par spīti Igaunijas un Latvijas patērētāju uzraudzības iestāžu pūliņiem kopš 20. marta gan www.crazydeal.ee, gan www.crazydeal.lv ir slēgtas, kā arī ar Komersantu nav iespējams sazināties.
Ņemot vērā iepriekšminēto, kā vienīgais līdzeklis patērētāju individuālo sūdzību risināšanai, ir strīda turpmāka risināšana civilprocesuālā kārtībā tiesā. Pēc Igaunijas kompetento institūciju ieteikuma, patērētāji tiek aicināti izvērtēt strīda turpmāku risināšanu saskaņā ar Eiropas maksājumu rīkojuma procedūru, kuras mērķis ir vienkāršot un paātrināt tiesvedības procesu un samazināt tiesāšanās izdevumus pārrobežu lietās attiecībā uz neapstrīdētiem prasījumiem par naudas piedziņu. Tomēr patērētājiem ir jārēķinās, ka tiesvedības procesā var rasties papildu izdevumi.
Ja ECC Latvia vai PTAC saņems papildu informāciju par Komersanta maksātnespējas procesa virzību vai citām iespējām patērētājiem atgūt samaksāto naudu, nekavējoties informēs arī Latvijas patērētājus.
Lai iepirkšanās interneta vidē būtu droša un veiksmīga, ECC Latvia un PTAC aicina, izvēloties interneta vietni, patērētājus ņemt vērā šādus pamatprincipus:
- Veikt izpēti par interneta vietni, uzzinot citu patērētāju atsauksmes par iepirkšanās pieredzi konkrētajā mājaslapā.
- Pārliecināties, vai interneta vietnē ir norādīts uzņēmuma nosaukums, reģistrācijas numurs, juridiskā adrese, konttaktālrunis un e-pasta adrese ātrai saziņai.
- Ņemt vērā, uzņēmums, kas interneta vietnē ar domēna adresi, kas beidzas ar.lv, pārdod preces un pakalpojumus, var būt reģistrēts citā valstī.
Vairāk informācijas un iepirkšanās padomu internetā: www.percgudri.lv