Eiropas Savienība ir izstrādājusi vairākus tiesību aktus patērētājiem un ceļotājiem, taču, patērētāju ieradumu maiņa un tehnoloģiju evolūcija, kā piemēram, mākslīgais intelekts, paredz progresīvu patērētāju tiesību izveidi tuvākajā nākotnē. Eiropas Patērētāju centru tīkls (turpmāk – ECC-Net) sniedz ieteikumus, lai aizsargātu patērētāju tiesības strauji augošajā digitālajā pasaulē.
Praksē balstīti ieteikumi
Kopš 2005. gada ECC-Net veicina patērētāju tiesību izpratni un sniedz palīdzību patērētājiem. Eiropas patērētāju centru tīkls ietver sevī visas Eiropas Savienības valstis, kā arī, Norvēģiju un Islandi. 2023. gadā Eiropas Patērētāju centru tīkls palīdzēja patērētājiem 124 000 gadījumos, tā rezultātā atgūstot zaudētos 9 miljonus eiro.
ECC-Net ik dienu, saskaroties ar lielu skaitu patērētāju, redz, ar kādām problēmām saskaras patērētāji Eiropas Savienībā, tādēļ sniedz uz pierādījumiem balstītu pienesumu patērētāju aizsardzības tiesību aktu attīstībā.
Galvenās jomas patērētāju aizsardzībai
Ņemot vērā saņemtās sūdzības no patērētājiem, ECC-Net jaunajiem Eiropas Parlamenta deputātiem piedāvā uzsākt darbību šādās jomās:
- Tirdzniecības platformas, maksājumu pakalpojumi un influenceru mārketings;
- Mākslīgā intelekta ietekme tiešsaistes tirdzniecības vidē, digitālajās platformās un sociālajos tīklos;
- Ceļotāju tiesības, īpaši aviotransporta pasažieriem.
Tiešsaistes veikalu atbildība
Tiešsaistes tirdzniecības vidē, patērētāji bieži vien saskaras ar grūtībām novērtēt preču atbilstību un novērtēt pārdevēju uzticamību.
Tas jo īpaši attiecas uz ārpus Eiropas Savienības ražotām precēm, kas var neatbilst Eiropas drošuma standartiem. Pārdevējiem ir jāuzņemas atbildība par nedrošu preču izplatīšanu Eiropas Savienībā un, nepieciešamības gadījumā, ir jānodrošina iespēja sazināties ar pārdevējiem.
Droši tiešsaistes maksājumi
Kiberdraudi un krāpniecība kļūst par aizvien aktuālāku un grūtāk novēršamu problēmu visu vecumu patērētājiem, tādēļ ir svarīgi nodrošināt optimālu drošības līmeni tiešsaistes maksājumiem. Tāpat maksājumu pakalpojumu sniedzējiem ir jābūt iespējām uzlabot sistēmas, lai pēc iespējas ātri atpazītu krāpnieciskās shēmas un par tām ziņotu.
Skaidri noteikumi influenceru mārketingam
Eiropas Komisijas nesenā pētījuma rezultāti atklāja, ka tikai 20% no influenceru komerciāla rakstura ziņojumiem bija korekti atzīmēti kā reklāma. Šāds atklājums parāda nepieciešamību pēc specifiskiem influenceru mārketinga noteikumiem, tādējādi, nodrošinot caurredzamību, lai, nepieciešamības gadījumā, varētu saukt influencerus pie atbildības.
Patērētāju aizsardzība mākslīgā intelekta kontekstā
Patērētājiem arvien biežāk nākas saskarties ar mākslīgo intelektu. Tiešsaistes veikalos tiek izmantoti algoritmi, kuri nosaka, kādus produktus patērētāji visticamāk iegādāsies. Šāda parādība varētu ietekmēt patērētāju apzinātu lēmumu pieņemšanu iepērkoties tiešsaistē.
Eiropas Savienībā nesen ir pieņemts Mākslīgā intelekta akts, kas nodrošina tiesisko regulējumu mākslīgā intelekta izmantošanai Eiropas Savienībā. Neskatoties uz to, šīs jomas straujā attīstība prasīs regulāru šī tiesību akta pārskatīšanu un šī tiesību ietvara paplašināšanu.
Pienākums sniegt informāciju par mākslīgā intelekta izmantošanu.
Kā piemēram, šis jaunais tiesību ietvars varētu ietvert prasību informēt patērētājus gadījumos, kad algoritms izmanto viņu personisko informāciju (attiecībā uz iepirkšanās paradumiem, veselību vai finansēm) ar mērķi pārdot produktus un pakalpojumus.
Nodrošināt iespēju sazināties ar cilvēku
Gadījumā, kad uzņēmums deleģē klientu apkalpošanu mākslīgajam intelektam (čatbotam), papildu būtu jābūt iespējai sazināties ar cilvēku.
Pilnveidot ceļotāju tiesības
Topošajā tiesību aktā, jāvērš uzmanība transporta un ceļošanas noteikumiem. Šajā situācijā paveras iespēja uzlabot un modernizēt 2004. gada aviotransporta pasažieru tiesību regulējumu ar mērķi sekmīgāk risināt pastāvošās problēmas.
ECC-Net iesaka:
Aizsargāt patērētājus no aviokompāniju maksātnespējas
Viena no visbiežāk sastopamajām problēmām ir aviokompāniju maksātnespēja. ECC-Net secina, ka bankrota gadījumos Eiropas Savienības pasažieri vidēji zaudē 431 eiro. Tādēļ ir svarīgi izveidot garantiju sistēmu, kura šādā gadījumā nodrošinātu patērētāju aizsardzību.
Skaidrot “ārkārtas apstākļus”
Ikdienas praksē ECC-Net saskaras ar dažādām interpretācijām t.s. “ārkārtas apstākļu” gadījumos. Šobrīd šāds termins nav definēts aviotransporta pasažieru tiesību regulējumā. Šāda termina definēšana viestu skaidrību patērētājiem, ja tiktu aprakstīti konkrēti gadījumi, kuros aviokompānija nenodrošina naudas atmaksu.
Standartizēt bagāžas svara un izmēru ierobežojumus
Tiešsaistes rezervēšanas vietnes un cenu salīdzināšanas mājaslapas bieži vien norāda neskaidru cenojumu un, ne vienmēr nodrošina tūlītēju palīdzību patērētājiem atcelt biļešu iegādi un laicīgi nodrošināt naudas atmaksu. ECC-Net ierosina ieviest specifiskus noteikumus tiešsaistes rezervēšanas vietnēm un to starpniekiem.
Vēlies uzzināt vairāk?
Lai apskatītu detalizētāku ECC-Net rekomendāciju pārskatu, lūdzu skatīt saisti (angļu valodā): Consumer Empowerment: ECC-Net’s Recommendations Post-European Elections 2024/2029.